Feilmelding på BankID?

Når du får feilmeldinger på BankID ved innlogging på Dine sider kan det skyldes flere ting.

Du har ikke BankID likevel...
Mange misforstår og tror at det å ha kodebrikke for engangskoder til innloggingen i nettbank,  betyr at man har BankID. Dette er ikke tilfellet. BankID er et elektronisk sertifikat som du må ta bestille hos banken din. Typisk feilmelding ved innloggingen vil være "feil engangskode" når du ikke har BankID.

Test: Du kan teste innloggingen ved å bruke BankID hos Skatteetaten. Hvis du får samme feilmelding også der, er sannsynligheten stor for at du ikke har BankID likevel.

Du har slått av Java i nettleseren din
Pga sårbarheter i java ble mange i en periode oppfordret til å slå av Java i nettleseren sin.
For å logge på med BankID hos oss MÅ du ha Java slått på. Les mer om hvordan hos BankID.

Kodebrikken er blitt usynkronisert
Dersom en kodebrikke blir liggende i en lomme/veske og 4-5 koder uforvarende blir trykket frem, vil dette gjøre at den ikke blir gjenkjent ved neste innlogging. Da må du be om nye kodebrikke fra banken din.

Kontakt oss