Lavere lønnstrekk

Mener du at trekket er for høyt?

Vi bruker de opplysningene vi har om din økonomi. Hvis du ikke har sendt inn opplysninger til oss før trekket skal starte, så bruker vi en del standardsatser på bla. husleie.

Det kan være andre årsaker til at trekket bør endres:

  • Hvis du har flere utgifter vi kan ta hensyn til (les mer)
  • Hvis din sivilstatus er endret og du er blitt alene om utgiftene
  • Inntekten din har gått ned

NB: Din søknad om lavere trekk vil ikke automatisk gi lavere trekk. Vi vurderer de opplysningene vi har og nye opplysninger du gir for å beregne om trekket er riktig.

 

Hvordan søker du om lavere trekk?

1. Logg deg inn på Dine sider og bruk tjenesten "Klage på trekk i inntekten".
Alternativt, f
yll ut søknadsskjemaet under og følg veiledningen. 

Søknadsskjema (word)
Du kan skrive direkte i skjemaet og lagre dette som en PDF.

Søknadsskjema (PDF)
Dette skjemaet kan du skrive ut på papir, fylle inn med penn og sende inn. I stedetfor å sende det i posten kan du kan ta bilde av skjemaet og lagre det som en fil, eller skanne det til fil.

2. Dokumentasjon
Skann inn relevant dokumentasjon, dersom du ikke allerede har dette i digitalt format.
Har du ikke dokumentasjon i digital utgave? (Tips)

3. Logg inn og last opp
- Klikk på "Logg inn - Se Din side"-knappen
- Velg "Kontaktskjema" og legg ved søknadsskjemaet du har fylt ut og dokumentasjon på opplysningene du gir.

Du kan sende søknaden som vanlig post til oss, men du får raskere svar hvis du logger deg inn og sender søknaden digitalt. Får du meldingen "Vi beklager teknisk feil" ved opplastingen?
Mulige årsaker til feilmeldinger

 

VIKTIG - Uansett hvordan du velger å sende søknaden:

Når vi saksbehandler tar vi ikke hensyn til opplysninger (f.eks. om utgifter) som du ikke har dokumentert.
Legg ved dokumentasjon på at de opplysningene du skriver i søknadsskjemaet er riktige.

Dine rettigheter

Du skal ha penger igjen til livsopphold.
Dette betyr at hvis beregningen vår viser at du ikke har nok igjen til å kunne leve for, vil vi ikke sette i gang trekk. Les mer om livsopphold

Slik beregner vi et trekk.

Hva skjer når du har sendt inn søknadsskjema?

Vi behandler søknaden innen 3 uker fra vi har mottatt den. Hvis vi endrer eller stanser trekket, blir det sendt opplysning til trekkpliktig (arbeidsgiver eller NAV) om dette. Send ikke sensitive eller fortrolige opplysninger med e-post, logg inn og last opp, det er det sikreste og raskeste.